MG
Prezes Paszkiewicz mówił m.in. na temat działań, jakie podjęto w spółce w celu sprawniejszego realizowania poszczególnych projektów. - Udało się zaprowadzić elementarny porządek w programie inwestycyjnym. Specjalnym nadzorem objęliśmy najbardziej zagrożone i opóźnione projekty. Dodaliśmy grupy nowych, doświadczonych osób do tych przedsięwzięć. Należało urealnić harmonogramy realizacji, zapewnić właściwe finansowanie, z czym nadal się borykamy szczególnie jeśli chodzi o wkład krajowy - podkreślił Paszkiewicz. - Inna kwestia to wszystko to, co łączy się z rynkiem wykonawców. Wypracowaliśmy ciekawe dla nich rozwiązania, związane z Forum Inwestycyjnym. Lada moment przedstawimy inicjatywy legislacyjne i organizacyjne, ustalone z resortem transportu. Niniejszym chciałbym poinformować, że okres wakacyjny poświęciliśmy na dyskusję z ministerstwem, tak aby być gotowym na dalszą dyskusję z wykonawcami - zaznaczył szef PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Nie należy pomijać kwestii utrzymaniowych, które są bardzo ważne. Środki publiczne na to kierowane w ostatnich 2-3 latach stale rosną. Jest nadzieja, że będziemy w stanie w ramach prac utrzymaniowych i remontowych uczynić o wiele więcej niż w ostatnich latach - podkreślił.
- Jeśli mówimy o nowej perspektywie, to stworzyliśmy całe pakiety projektów modernizacji, jak również obejmujących poprawę bezpieczeństwa na sieci - podkreślał Paszkiewicz. - Chcemy też poprawy warunków dla przewozów towarowych, na nie kładziony jest większy nacisk w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Pragniemy uzyskać przez to pod koniec okresu do 2020 r. efekt sieciowy – poprawę obsługi portów, udrożnienie linii ze Śląska i tych łączących z dużymi ośrodkami przemysłowymi i strefami ekonomicznymi. To wszystko bierzemy pod uwagę, przygotowując listę projektów do zrealizowania w nowej perspektywie budżetowej - wskazywał.
- Oczekujemy też znacznie więcej od wszystkich podmiotów współpracujących z nami. Chodzi tutaj o co najmniej kilka jednostek administracyjnych – resorty, urzędy, czy organy środowiskowe. Chcemy realizować inwestycje bez niepotrzebnej zwłoki, wydłużania terminów itd. - mówił.
- Przeprowadziliśmy już też pierwsze działania z preselekcją wykonawców. To postulowała sama branża, myślę, że to krok w dobrym kierunku. Doświadczenia są na razie pozytywne - zaznaczył Remigiusz Paszkiewicz. - Z pewnych zmian musieliśmy się też wycofać, ze względu na orzeczenie Krajowe Izby Odwoławczej. Wykonawcy nie byli w stanie spełnić pewnych warunków, które wydawały się dobre i słuszne. Dla realizacji jednego z projektów założyliśmy krótszy czas i nowocześniejszą metodę niż tradycyjna. KIO nakazało jednak wydłużenie czasu realizacji projektu o połowę, w wyniku odwołania złożonego przez grupę wykonawców - stwierdził prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.
Biała Księga Infrastruktury powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i została zaprezentowana po raz pierwszy 17 października 2013 roku na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).